Grand Prix vinder 500cc klassen 1952
Gilera 500
• Tværliggende 4-cylindret rækkemotor 2V DOHC luft-kølet 4-takts
• 52 x 58mm boring og slaglængde = 492,7cc
• Stemplerne bliver nu lavet af special firmaer, ikke længere af Gilera
• Cylindre vinklet fremad 30°
• 90° vinkel mellem udstødnings- og indsugningsventiler
• Tandhjulstrukne knaster, drev mellem cylinder 1 og 2
• Våd sump smøring
• Fire individuelle afgangsrør
• Lucas magnettænding, monteret lodret ovenpå gearkasse
• 4 Dell'Orto 25-28mm karburatorer
• krumptap roterer fremad
• Våd flerplade kobling og 4-trins gearkasse
• Ydelse 57hk ved 10000 o/m
• Maksimum hastighed 225km/t (140m/h)
• Vægt 132kg (290lb)
• Akselafstand 1380mm
• Teleskop forgaffel
• Konventionel svingarm i rør med teleskop dæmpere, kombineret fjeder/hydraulik
• Aluminum fuld bredde 2-arms tromlebremser med luftindtag for, 1-armet tromlebremse bag
• 20" egerhjul
• Dette var en periode med skifte i dækmærker, de italienske konstruktører var normalt loyale overfor Pirelli, men begyndte at bruge Avon som deres engelske kørere foretrak
Podie placeringer