Grand Prix vinder 500cc klassen 1952

Gilera 500

• Tværliggende 4-cylindret rækkemotor 2V DOHC luft-kølet 4-takts

• 52 x 58mm boring og slaglængde = 492,7cc

• Stemplerne bliver nu lavet af special firmaer, ikke længere af Gilera

• Cylindre vinklet fremad 30°

• 90° vinkel mellem udstødnings- og indsugningsventiler

• Tandhjulstrukne knaster, drev mellem cylinder 1 og 2

• Våd sump smøring

• Fire individuelle afgangsrør

• Lucas magnettænding, monteret lodret ovenpå gearkasse

• 4 Dell'Orto 25-28mm karburatorer

• krumptap roterer fremad

• Våd flerplade kobling og 4-trins gearkasse

• Ydelse 57hk ved 10000 o/m

• Maksimum hastighed 225km/t (140m/h)

• Vægt 132kg (290lb)

• Akselafstand 1380mm

• Teleskop forgaffel

• Konventionel svingarm i rør med teleskop dæmpere, kombineret fjeder/hydraulik

• Aluminum fuld bredde 2-arms tromlebremser med luftindtag for, 1-armet tromlebremse bag

• 20" egerhjul

• Dette var en periode med skifte i dækmærker, de italienske konstruktører var normalt loyale overfor Pirelli, men begyndte at bruge Avon som deres engelske kørere foretrak


Podie placeringer